Waar laat jij je auto straks?

27 november 2025

Blog van Marieke

Ik was laatst in de supermarkt en hoorde een buurtbewoner zeggen: “Leuk hoor, dat nieuwe woningbouwplan DUUX – maar waar moet ik straks parkeren?” Een eerlijke vraag. Want we zijn gewend geraakt aan een auto voor de deur. Het liefst twee. En als het even kan, ook nog een bezoekersplek.


Wat als we het eens anders doen?
In DUUX gaan we die uitdaging aan. Geen parkeerplaatsen naast elke woning, maar een parkeergarage aan de rand van de wijk. Een parkeerhub, zo noemen ze dat. Dat klinkt misschien wat zakelijk, maar eigenlijk is het gewoon: de auto slim op afstand, zodat er ruimte ontstaat voor iets beters.

Meer straat, minder stoepblik
Want eerlijk is eerlijk: hoe vaak gebruik jij je auto écht? De meeste auto’s staan meer stil dan dat ze rijden. En al die geparkeerde auto’s nemen ruimte in die we ook kunnen gebruiken voor bomen, bankjes, speelplekken of gewoon: ademruimte. Ik probeer het alvast voor me te zien. Kinderen op skeelers, buren die samen een kop koffie drinken op een bankje voor het huis, iemand die rustig zijn krantje leest aan het water. Dat lukt alleen als we die ruimte niet eerst volzetten met blik.

De fiets in de berging, de bus om de hoek
En hoe dan wél? Nou, met een beetje slim denken. Fietsen stal je straks gewoon in je eigen berging of die van het gebouw. Bus en trein zijn dichtbij – er rijden verschillende buslijnen door Winkelsteeg en je fietst in een paar minuten naar NS Station Goffert. En heb je dan toch eens een auto nodig? Dan zijn er deelauto’s beschikbaar, gewoon via de hub.

Wat ik fijn vind: er wordt niet één oplossing opgedrongen. Iedereen kan straks kiezen wat past. Misschien ga jij elke dag op de fiets naar je werk. Misschien pak je af en toe de deelauto. Misschien wandel je vooral, omdat alles dichtbij is, of ga je toch met eigen auto. Alles kan, zolang het maar bewust is.

Mobiliteit als stille sfeermaker
Wat me opvalt: minder auto’s betekent ook een andere sfeer. De straat voelt opener. Rustiger. Groener. En daarmee nodigt hij uit om even een praatje te maken, de stoep met elkaar te delen, of om samen iets te organiseren. Gek eigenlijk, dat mobiliteit zo’n invloed heeft op hoe je je in een wijk voelt.

Ik zie DUUX als een wijk waar we mobiliteit niet alleen praktisch regelen, maar ook gebruiken om kwaliteit van leven te creëren. Geen keiharde keuzes, maar bewuste. Zodat het straks een plek is waar je je makkelijk verplaatst én graag verblijft.

Groetjes,
Marieke

PS: meer informatie over mobiliteit in Winkelsteeg lees je ook op de website van Winkelsteeg op de pagina Vervoer.

Deel dit artikel: